AMERICAN TRAILERS

WE ARE SPECIALIZED IN VINTAGE US RV ALUMINIA

Begynd at læse mens siden henter foto's - der er mange, men det er værd at vente på - siden er optimeret til 1280 skærmopløsning !

Campingvognens Historie... by photo & txt : Updated MAY - 2005

I starten af 1930 kom de første vogne som vi kender dem idag - næsten ! Gennem 20'erne begyndte bilerne og vejene at blive så gode at man kunne benytte dem til længere rejser, som dog tog sin tid og behovet for overnatninger var der. I Californien hvor der bare oftest kun er 20 dage med regn om året startede det hele for næsten alle de kendte firmaer er fra Calif. Her er nogle foto's af sådanne ekvipager :

1905 1922 bus med foldeup senge.

1928 3rd. wheeler 1

1928-32 LOS EXTREMOS ?

I 1935 kom den første aliminiums travel trailer - fabrikat BOWLUS - bemærk at døren er oppe foran i traileren...:

Lille - Oval - lignede et lyntog eller bådskrog på hovedet. Bygget i ren ART DECO aluminium som kunne poleres og med træ indeni ( ca. 7-9 stk har overlevet ).

1934 Federal Modile, og 1936 gå det amok med ny firmaer - her er den "rigtige start" - Lyntoget opfindes i Chicago 1934 - lavet i Rustfrit Stål godt nok, men med navnet Silver Streak - "Sølv Pil" ruller det på skinner i 1936 - Danmark fik sit ca. 35 år senere, og få føst nu sine rigtige Campingvogne 50-60 år senere !

Museumet findes i Chicago for tog interessererde..

1936 Streamlite design kom fra midt USA - og produktionenkvaliteten sammenlignes som over Airstream og lig Silver Streak op gennem 60'r og 70'rne. Både US bilindustri og europæiske campingsvognproducenter kopierer generelt husvagnars navne til deres modeller. Pontiac laver en silverstreak model i 1947-49 og SPRITE UK. Ltd. laver en Streamlite model i midten af 60'erne og hvorfor mon det ?

Ca. 1935-36 started Mr. W. Byam sit Airstream Inc. og sin produktion i Californien USA - også her er de første med små skæve øjne i enderne som på BOWLUS'en :

De første Airstrem model Danaher 1936 : Nu er døren kommet om på siden ( kun ganske få af disse 5-15 stks har overlevet ) - desin extreeme - do not even ask about the price - men nyd hvordan man kunne lave pladefoldning i lige stykker dengang !

Stilen var lagt og det gik på skub derudaf - Mr. Byam grundlægger af Airstream Inc. 1936 går dog konkurs under anden verdenskrig (WW2), og får job hos Curtis Wright - denne smarte fyr er fra den nye Flyindustri. Mr. Curtis Wright fik sat produktions metoderne med alumin-rammer og aluminiumsfoldning samme og firmaet gik langsomt frem.

Deres ideer kom nok fra disse firmaer som reagerede i slutningen af 40'erne og som havde overlevet WW2 :

1946 Spartan, var et hit og flere hitter stadigvæk idag, de fleste er dog så store at de oftest ikke er rullende som dette prægteksemplar; - men benyttes til stationær bolig - spartans desig på husvognene forsætter i samme stil op gennem "the fifties" uden ændringer - se evt. lidt nede under 1953-54. Andre firmaer har samme designs og firmaer som "Vagabond", "Liberty", "Palace Trailers Inc." & "Gilder Inc" er egentligt de første rigtige aluminiums grundlæggere - men kun få vogne har overlevet ! Her er vist en Gilder - se også Palace Plakat på foto siden..:

1949 Gilder på Calif træf.

Ca. 1948-49 sprang Mr. W. Byam fra Curtis Wright igen og fik endnuengang startet "Airstream Inc." . Men med præcist samme design i kopi som C.W's. The Clipper model og faktisk også med samme model navn - patenter eksisterede vist ikke rigtigt dengang i Calif. ! Curtis Wright & Airstream producerede nuhver sine egne Clipper modeller ( og CW også 3 andre str.) fra ca. 1947- jan 1950.

1947 original CW Clipper på træf i CA.

Mr. C.W right, mente ikke han blev rig på produktionen, så han solgte sit firma i juli 1949 til en anden ven som ejede det Californiske Trailer firma SILVER STREAK Inc. i El Monte; derved var der i efteråret nu 3 firmaer som lavede præcist den samme trailer, og kun Airstreams har en lille forskel på bug eye vinduesrammerne - se senere. I Jan 1950 annonceres CW ikke mere ... men Silver Streaks annoncer skriver "formerly Curtis Wright". Herfra og frem til midten af 80'erne er der konkurance mellem Airstream (Luftstrøm) & Silver Streak ( Sølv Pil ) - Aistream eksisterer idag - det gør SS. ikke, men gennem alle årene har det altid klart været meningen blandt Amerikanerne at Silver Streak var bedre bygget og havde lidt bedre løsninger og kvalitet og designs - bedøm dog selv..:

Noter næsehjulet - dob. forhjul med affjedring - helt unikt og ingen vægt overføres til trækbilen - vi ahr en hel del info på dette princip som nok kan få de Nordisk Bilinspektioner til at bryde grædende sammen ! Årstallet er 1947 - technic by Mr. Curtis Wright - 22 fods Clippermodel - solgt for 15000 usd i Hollywood aug 2002.

Noter de mange Nitter der er på 1956 og ældre - disse nitter er monteret præcist som på flyene - senere kom andre nitter til campingvognene. Det er ikke muligt at reperarer aluminiumsplader der er nittet sammen, da værktøj og manpower skete både udefra og indefra på samme tid ( 2 personer ) - alle trailers er faktisk dobbelskroget så man kan ikke få indført værktøj mellem de 2 lag ! Derfor er det vigtigt at finde en uskadet trailer udenpå, så kan man bedre renovere den indeni senere.

Bemærk at at de europæiske campingvogne er bygget over et træskelet og at aluminiumspladerne er SØMMET / STIFTET ind på træskellet - de amerikanske vogne har intet træ - 2-lags-aluplader er monteret på hver side af alu-profiler - kun rammen er af stål og oftest beskyttet af en aluminiumbundplade som kaldes en bellypan - denne beskytter rammen og isolerer trægulvet mod vandstænk under kørsel !

Airstrem Inc fik ikke øget sit salgstal betydeligt dengang. Curtis Wright havde nok ogå brug for kapital for i Juni '49-Jan 1950 gik han samme med sin ven fra Silver Streak Inc. - herefter forsvandt C.W navnet, men produktions modellerne var de samme "The CLIPPER" er den absolut mest kendte af alle - og pga. konkurrencen dengang havde både Airstream, Curtis Wright & Silver Streak Trailer CO. en model Clipper på 18 & 22 fods længde. Her er en kopi af en annonce fra dengang - bemærk tekster, stafering & options :

Kopi af BUG EYE annonce fra juni 1949.

FOR SALE ... HISTORY ... PHOTO ... WE BUY ... LEASE

Foto's af 1958 Chevy og 1947-53 Clipper.

Foldeud WC og ovenover dette en foldned Vask monteret i soveværelset på en Silver Streak Clipper 1951. Konkurance og behov indførte nu både Toilet og WC og badeafdeling - typisk i bagenden af RV Traileren. Nye firkantede vinduer i begge ender af Silver Streaks kom i pre-1954 modellen fra SS og Airstream startede dette design i slutningen af 1953. Det blev slutningen for "The Alien Eyes", eller som andre kaldete dem "BUG EYE" Se flere foto's af disse clippers på vores salgs side....her følger lidt andre modeller og udvikling :

1949 Vagabond - echoles ca. 7 mtr. lang.

1954 SS Clipper 1951-52 Boles-Aero "Mira-Mar" .

Spartanette 1951 middel lang "Teardrop" model. Spartan lavede mange modeller oftest enorme husvogne "Spartan Maynor på op til over 40 food = 12,2 mtr". I dag kan de let slæbes efter en moderne pickup, men tænk på hvilket pres der var på en gammel 6-cyl række chevrolet hvis den gik i lag med en spartan !

1953 Spartanette vist indeni (Spartan ). SPARTAN lavede oftest lange meget lange modeller på både 40 og 44 fod - et yndet samlerobjekt for amerikanere - men for store for vores regler hvis de skal på vejen efter selv en US bil - næsten alle US. fabrikater er med træpanler indeni undtagen Airstreams, Silver Streak's, Streamline's & Streamlite's.

Vil du have et nyt classisk gæstehus i haven eller påtænker du at bo uden husleje & lejeafgifter li' som husbådsfolket, - ja så kan vi finde en Maynor til dig - 75-150.000 kroner for en 2 rums med alt på 35 m2 er vel ikke så dårligt idag ?

1953 Airstream Bambi vist forfra og her er den igen efter 1968 Cadillac Conv.

- foto viser også en Low Truck med en lille TEARDROP efter "That's Cool" :

Airstream Flying Cloud 22 food 1954 - noter registrerings & serienumrene på taget.

En 1954 Airstream Flying Cloud - Vist bagfra.

Airstream laver nu bla. den skrå bagende som Spartan, Gilder & Palace havde haft på sine store vogne siden 1946-47 - Airstream har nu også 3-delte flade enderuder ( super eftertragtet model i US. ). Noter sideruderne er de samme som blev indført ca. 1947. Nyt er nu foldeud trappetrin - Aircon er ikke tidstypisk endnu ! Koldtvands & Varmtvandsbeholder, samt grå tank & sort tank indføres for de 2 typer af spildevand.

I USA camping parker kobles en campingvogn til både : Kloak -Afløb - 110volt - 6/12volt - Asdl - cabelTV - friskvand osv. hvor er servicen på Norden pladser henne ?

1956 Bambi. ( de dyreste modeller - mest eftertragtet 53 op til mid '60erne ). Soveplads til 2 til 3 voksne, med Dusch & WC bagi. Disse er søde udvendigt men lidt kedelige indvendigt, oftest er akslen lagt lidt for langt tilbage, og det gør en dansk reg. mere besværlig, men inter er umugligt for American Traler's...!

En flot classic Bambi som er poleret koster faktisk det samme som en ny og de nye 2004 Airstream Bambi modeller koster ca. 25-28.000 USD og de store 30-44 fods husvagna med folde ud sider eller 5th wheeler's til pickup sadlen, koster op til 250.000 USD; - har du til mere på kontoen - forslår vi en Coachman Bus conversion som kan få's op til USD 400.000,- ! En Classic pre '55 GM Greyhound Aluminia Bus koster fra 20-40.000 USD. converteret til tours & camping - priserne er selvfølgelig local USA !

I 1955-56 stopper den gamle Clipper produktion og Airstream får mere tag på markedet pga. sine nye mere kubistiske designformer. Silver Streak Trailer CO. laver nu også campingvognene mere kubeformede og begynder endda så småt at 'presse' de runde hjørner ud i alupladerne, noget som førhen blev klaret ved snit og foldning samt flere plader og mange mange nitter.

FOR SALE ... HISTORY ... PHOTO ... WE BUY ... LEASE

Andre former og ekstremt mange modeller er produceret gennem både '40 og '50erne - herunder er nogle eksempler vist.

1955 Airstream til 17.000 USD i LA.

Endnu en speciel trailer "Andersson 1953" i dobbelfarve - oftest blev trailere som ikke var af fabrikat Airstream malet i mange forskellige farver og pin-striping - ART DECO ser godt ud til an Classic Dodge, GM eller Ford !

En Airstream Bambi ( 1954-5 ?) med fin Station Wagon og 6 wide white walls is a must !

Flot foto af lille 18 fods en ét vindues Silver Streak med delivery van - ejer er Doug som har sit egen lille CA. alndsted med meget stor samling af pre 55 aluminiums vogne.

Mere WOODY - træet er flytter fra traileren til Automobilet i USA. Ja faktisk var en us trailer langt mere moderne i teknisk konstruktion en en bil fra før 1985 !

En 1954 AIRFLOAT med buler som bliver meget svære at rette ud - men vinduesdesignet er nok det vær.. !

HOTROD Dodge 1934 med stor 1956 Spencer TEARDROP ?

Jerry's Maxitear, en total resto - koster ca. 240.000 DKK. ( lev. i DK. ) - er pt. til salg medio aug 2003 - tal om Teardrop Extreeme - en 1948'er !

1957 Scotsman 12 fods..med 57 Chevy selvfølgelig.....

1958 explorer and 58 Dodge Town Wagon...

Airstream Bambi 1963.

Airstream har succes med både store og små aluminiumtrailers og produktions tallene kommer derop ad så man idag stadigvæk kan finde dem - de små kaldes BAMBI de store Landyachts og Overlander, disse navne eksisterer stadigvæk i dagens produktioner.

Silverstreak 1960 model vist herover kommer ekstremt tilbage i slutningen af 50'erne og 60'erne med forgyldte aluminiseringer - nye designs osv. disse baglygter er dog ikke til at overse.

1961 & 1963 Silver Streaks.

1961 BeeLine ligner mere vore 1970's.

QUTE LITTLE Shasta fra 1961 med originale finner.

1963 KING TEARDROP.

1963 Scamper 13 fods - fin også i malet udgave - hvilket faktisk var normalt for alle de "vaflede" typer !

Samme - se køjepladsen forest !

1963 Scotty camper - stor US Teardrop "øjendråbe".

1964 Aistream model Overlander 26 fods.

1964 Boles Aero - stor model med gul eloxering.

1965 Silver Streak med ca. 3,5- 4,0 tons egenvægt.

1966 ROADRUNNER - noter venligst navnet og årstallet !

1967 TRUCK-LET fra AVION....

samme set forfra - fin camper og dyr !

1968 Scotty model - noter hjulåbningen og mixet af design - specilet !

1967 STREAMLINE.. se også 1936 !

Også Streamline mærket er en yndet luxus husvagn i USA - flotte og med fine linier - oftest mere lux end hos Airstream - men bedøm selv. Silver Streak 1968 model noter trinbrædtet !

Nu ligner de Amerikanske vogne næsten hinanden og historien slutter selvfølgelig ikke - udviklingen fortsætter - men vores guide til dig slutter med disse store vogne som kan registreres i Danmark, mod priser fra 150.000 og op. De kræver specielle US trucks til at træke og stort eller i det mindste et trailerkort kræves i Danmark.

Vil du se mere og flere fantastiske vogne, så prøv at se de nye modeller ved at besøge www.airstream.com, priserne er fra 250.000 kr. for de mindste Bambi modeller på 4,8 mtr - men nu er Airstream Inc. næste også alene på markedet - både Streamlite Inc. & Silver Streak Inc m.fl. er lukket !

Firmaerne Shasta Inc. - Coachman Inc. eksisterer og flere andre er kommet til, men designet er a la europa - firkantet og fuldstændigt uinteresant ens - komfort, luxus og teknisk fremmer præger dog de amerikanske husvagna og motorhomes.

Netop pgs. af priserne er de gamle campingvogne hittet i USA her i år 2000+.

Vi bor lige ved motorvejen E4 i Örkelljunga - Skånesporten avkörning nr. 72 - Helsingborg Nord 37 min. fra Scandlines.

US TRAVEL TRAILERs LEVERES I HELE NORDEN - ANYWHERE !

FOR SALE ... HISTORY ... PHOTO ... WE BUY ... LEASE ... OUR OWN

AMERICAN TRAILERs - Din US. HUSVAGNs - CAMPINGVOGNs forhandler i Norden.

Telephone's
(Sweden) +46 705 171515
&
(Denmark) +45 2612 1111
Besøgs - Visit address : Call us - Trailers are not at our listed Adresses !!!
Postal address :
28692 Örkelljunga, Sweden

Electronic mail :

jh @ airstream . dk

web
: www.airstream.dk

Copyrights 2003-2015 by Am Trailers and partners.  

Last modified:  june 2011.
All Text is Copyright protected by Am. Trailers & Jannick Halben - if you want to bring parts of it pls contact us first - we'r quite flexible !